همه چیز درباره دارایی

فهرست

دارایی ثابت چیست؟

دارایی ثابت به دارایی‌هایی اطلاق می‌شود که برای مدت طولانی در دسترس و قابل استفاده هستند و ارزش آن‌ها به مدت چند سال تغییر نمی‌کند. این دارایی‌ها معمولاً برای تولید کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند و نه به صورت مستقیم به فروش می‌رسند.

چند مثال برای دارایی ثابت:

  1. ماشین‌آلات و تجهیزات: ابزارها و تجهیزاتی که برای تولید کالاها یا ارائه خدمات استفاده می‌شوند، مانند ماشین‌آلات تولیدی، کامپیوترها و دستگاه‌های تخصصی.
  2. املاک و مستغلات: زمین‌ها، ساختمان‌ها، دفاتر تجاری و خصوصیات املاک که به عنوان دارایی‌های ثابت محسوب می‌شوند.
  3. وسایل نقلیه: خودروها، کشتی‌ها، هواپیماها و وسایل نقلیه دیگر که برای انتقال و حمل و نقل کالا یا افراد استفاده می‌شوند.
  4. سیستم‌های نرم‌افزاری: نرم‌افزارها و سیستم‌های کامپیوتری که برای اجرای فرآیندهای کسب و کار استفاده می‌شوند.

دارایی‌های ثابت معمولاً به عنوان بخشی از دارایی‌های یک شرکت یا سازمان در دفتر دارایی ثبت می‌شوند و از جمله در دفتر دارایی طی دوره‌های زمانی مشخص تخزین و ارزیابی می‌شوند. این دارایی‌ها معمولاً از ارزش کتابی (ارزش افتراقی بین دارایی‌ها و بدهی‌ها) بهره‌برداری می‌کنند و می‌توانند در دوره‌های مالی به عنوان اموال دارایی مورد محاسبه و اعلام در صورت‌های مالی مورد استفاده قرار گیرند.

دارایی ثابت مشهود:

حسابداران و مدیران می‌توانند برای دسترسی راحت‌تر به لیست اموال، دارایی‌های شرکت را در نرم افزار اموال و دارایی ثابت ثبت کنند. بگذارید اکنون در خصوص دارایی ثابت مشهود توضیحات بیشتری ارائه دهیم. دارایی ثابت مشهود، به دارایی‌هایی که نسبتاً طول عمر بیشتری دارند و قابل‌ مشاهده هستند، اما امکان نقدشدن آن‌ها در زمان کوتاه وجود ندارد.

دارایی‌ های ثابت برای سرمایه‌گذاری یا فروش مجدد در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه برای استفاده در عرضه کالا و خدمات، تولید، اجاره به دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا برای استفاده اداری، توسط شرکت‌ها نگهداری می‌شوند و بیشتر از یک دوره مالی نیز است.

انواع دارایی‌ های ثابت مشهود

دارایی های ثابت مشهود به ۳ دسته جزئی‌تر تقسیم می‌شوند، که می‌خواهیم در ادامه به توضیح آن‌ها بپردازیم. انواع دارایی ثابت مشهود شامل موارد زیر می‌باشد:

    1. دارایی‌های استهلاک‌پذیر: به دارایی‌هایی که دارای عمر مفید و اقتصادی معینی هستند که طول عمر آن‌ها محدود می‌باشد، بنابراین در طی استفاده از عمر مفید برآوردی‌شان مستهلک خواهند شد، از این دارایی‌ها می‌توانیم ابزارآلات، ساختمان، تأسیسات و وسایل نقلیه را نام ببریم.

 

    1. دارایی‌های استهلاک ناپذیر: این نوع دارایی‌ها اصلاً مستهلک نمی‌شود، این دارایی‌ها عمر محدودی ندارند و بر اثر استفاده از بین نمی‌روند. مانند زمین که پیش‌تر به آن اشاره نمودیم

 

    1. دارایی‌های نقصان‌پذیر: این نوع دارایی‌ها بر اثر استخراج و استفاده و برداشت از بین می‌روند، این دارایی‌ها امکان تبدیل‌شدن به کالا و مواد را دارند. مثل معادن، ذخایر طبیعی و جنگل‌ها که جزئی از دارایی‌های یک مؤسسه هستند.

 

تفاوت دارایی‌های ثابت و جاری

دارایی‌ های ثابت مشهود قابلیت مشاهده‌ شدن را دارند، نقدینگی آن‌ها کمی زمان‌بر بوده و طول عمر بالایی دارند و به‌ مرور زمان مستهلک می‌شوند، ولی دارایی‌های جاری همان‌طور که از اسمشان مشخص است، در حال گردش هستند و قابلیت نقدشدندگی بسیار بالایی دارند.

بهای تمام شده دارایی ثابت

در دارایی‌ های ثابت بهای تمام شده، نباید از قیمت خریدی که صورت‌گرفته، کمتر باشد. بهای تمام شده دارایی ثابت شامل قیمت خرید دارایی و هزینه های جانبی مثل هزینه‌های حمل و نصب می باشد، درواقع تمامی هزینه‌هایی که صرف ورود و استفاده از دارایی مدنظر در سازمان صرف می شوند، بهای تمام شده دارایی مورد نظر به حساب می‌آیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره مالی از شرکت IGA

شرکت حسابداری IGA، دارای
1.خدمات پیاده سازی سیستم حسابداری
2. ارائه مشاوره مالیاتی

3.گزارش حسابرسی معتبر ممهور شده
4.ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری 
5.ارائه دهنده خدمات آموزش به پرسنل
6.خدمات تنظیم اظهارنامه و دفاتر قانونی است

لطفا برای مشاوره رایگان در این حوزه اطلاعات تماس خود را با ما به اشتراک گذارید.