همه چیز درباره تنخواه گردان

فهرست

تنخواه چیست؟
تنخواه‌گردان در حسابداری به معنای شخص یا نهادی است که ترازنامه (Balance Sheet) برای یک سازمان یا شرکت تهیه می‌کند یا بررسی می‌کند. ترازنامه یکی از اصلی‌ترین اسناد حسابداری است که وضعیت مالی یک سازمان را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد. ترازنامه دو بخش اصلی دارد: دارایی‌ها (Assets) و بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه (Liabilities and Equity).
تنخواه گردان حسابداری کیست؟
تنخواه‌گردان حسابداری به عنوان فردی که مسئولیت تهیه و تدوین ترازنامه را دارد یا آن را برای اهداف اندازه‌گیری و گزارش‌دهی مورد بررسی قرار می‌دهد، عمل می‌کند. وی مسئول بررسی و اطمینان از دقت و صحت اطلاعات موجود در ترازنامه و صورت‌های مالی مرتبط با آن نیز می‌باشد.
وظایف تنخواه‌گردان حسابداری شامل موارد زیر می‌شود:
  1. تهیه ترازنامه: تنخواه‌گردان حسابداری مسئول تجمیع و تدوین دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه در ترازنامه است.
  2. ارزیابی صحت اطلاعات: این شخص باید صحت اطلاعات موجود در ترازنامه را بررسی و تأیید کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتمادی هستند.
  3. رسیدگی به راهنمایی‌ها و استانداردها: تنخواه‌گردان حسابداری باید تمامی راهنمایی‌ها و استانداردهای حسابداری را که برای تدوین ترازنامه و صورت‌های مالی لازم است دنبال کند.
  4. ارائه گزارشات مالی: این شخص مسئول ارائه ترازنامه و سایر گزارشات مالی به مدیران، سهامداران، و نهادهای نظارتی است.
تفاوت تنخواه گردان با صندوق
فردی که مبلغ تنخواه به او سپرده می‌شود، مسئولیت فرایند‌های خرید و را نیز دارد. اما فردی که مسئولیت‌ حساب‌های صندوق بر عهده او است، هیچ مسئولیتی در قبال خرید‌ها و ملزومات آن نخواهد داشت. همچنین پس از اتمام موجودی حساب تنخواه، حساب مجدداً برای انجام خریدها و هزینه‌های شرکت شارژ خواهد شد. اما در مورد صندوق چنین چیزی وجود ندارد. مورد دیگری که وجود دارد این است که مبلغ تنخواه، بنا به شرایط و وسعت شرکت سقف معینی دارد. اما صندوق این گونه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره مالی از شرکت IGA

شرکت حسابداری IGA، دارای
1.خدمات پیاده سازی سیستم حسابداری
2. ارائه مشاوره مالیاتی

3.گزارش حسابرسی معتبر ممهور شده
4.ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری 
5.ارائه دهنده خدمات آموزش به پرسنل
6.خدمات تنظیم اظهارنامه و دفاتر قانونی است

لطفا برای مشاوره رایگان در این حوزه اطلاعات تماس خود را با ما به اشتراک گذارید.