گردش حساب بانکی

فهرست

یکی از مواردی که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، گردش حساب‌های بانکی می‌باشد و با صادر کردن بخشنامه‌های‌ متعدد، رسیدگی به حساب‌های بانکی را در دستورالعمل قرار داده است.

البته این به این معنا نمی‌باشد که حساب‌های بانکی به صورت مجزا دارای مالیات می‌باشند، بلکه سازمان امور مالیاتی با بررسی سود و زیان واحد‌ های تجاری مالیات مربوطه را مشخص می‌کند. در واقع سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی، به بررسی حساب‌های بانکی می‌پردازد.

بهترین کار برای کنترل حساب‌های بانکی، مجزا کردن حساب های رسمی و تجاری از حساب‌های شخصی می‌باشد. زیرا برای کنترل و ثبت حساب‌های رسمی مخصوصا شرکت‌های بزرگ تجاری، بهتر است که این حساب‌های تجاری از حساب‌هایی که دارای تراکنش‌های مصارف شخصی می‌باشند، جدا شود.

گردش حساب بانکی:
در اینجا منظور از گردش حساب بانکی، حساب بانکی رسمی می‌باشد که برای انجام کارهای کسب و کار خود از آن استفاده می‌کنید. زیرا دیگر حساب‌های شخصی که برای انجام کارهای شخصی می‌باشد در این مقوله حساب نمی‌شود. حساب رسمی کاری، حسابی می‌باشد که فقط تراکنش‌های تجاری و کسب و کار، در آن انجام می‌شود و از موارد شخصی جدا می‌باشد.

در زمان تشکیل پرونده مالیاتی، این حساب‌های بانکی که برای مصارف کسب و کار می‌باشد را باید به حوزه مربوطه مالیاتی معرفی کنید، زیرا برای اداره امور مالیاتی، در زمان رسیدگی به پرونده، این حساب‌های بانکی لازم می‌باشد.

بخشنامه مالیاتی تراکنش‌های بانکی:
سازمان امور مالیاتی، برای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مختلف مالی، شاخصی را در نظر گرفته است که، اشخاصی که دارای گردش حساب بانکی بیشتر از ۵ میلیارد تومان باشند، به صورت اتوماتیک در سیستم بانک مرکزی اعلام می‌شود و به سازمان امور مالیاتی انتقال داده می‌شود و این سازمان برای دریافت اصل مالیات و جرایم مربوطه این پرونده‌ها را در جریان رسیدگی قرار می‌دهد. بهتر است که حساب‌ها و تراکنش‌های شخصی از حساب‌ها و تراکنش‌های تجاری جدا باشد.

شرایط محاسبه مالیات حساب‌های بانکی:
سازمان امور مالیاتی، مالیات مجزا برای گردش حساب‌های بانکی رسمی در نظر نگرفته است، بلکه میزان این مالیات از سود نهایی حساب‌های شما، اسناد و مدارک محاسبه می‌شود و در قانون مالیات‌های مستقیم، قانونی به صورت مجزا برای حساب‌های بانکی رسمی وجود ندارد.

به همین دلیل باید دقت کافی برای ثبت همه حساب‌های بانکی داشته باشید، زیرا بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی، هر آنچه که به حساب شما واریز می‌شود، جزء حساب رسمی شما می‌باشد و حکم درآمد را دارد.

به عنوان مثال تسهیلات گرفته شده برای یک واحد تجاری و یا حساب‌های دریافتنی، همه به این حساب تجاری واریز می‌شوند و برای سازمان امور مالیاتی باید کاملا مشخص باشد، و سازمان بتواند سود و زیان را به صورت صحیح محاسبه کند و مالیات مربوطه را بر این اساس تعیین کند.

گردش حساب های بانکی بدون مشکل:
کاملا واضح و مشخص است که برای سازمان امور مالیاتی، میزان و مبلغ سرمایه موجود اشخاص در حساب های بانکیشان اهمیت ندارد، ولی آن چیزی که برای این سازمان مورد توجه می باشد، میزان و مبلغ پولی است که از حساب خارج و یا وارد می شود. این تراکنش های بدون مشکل دارای شرایط ذیل می باشند:

یک شخص در گردش حساب خود، مبلغی را از یک حساب بانکی خود به یک حساب بانکی دیگر منتقل کند.
گردش حساب برای دریافت وام و تسهیلات بانکی
تراکنش های مربوط به دریافت طلب و یا پرداخت بدهی
دریافت و یا پرداخت دستمزد، اجاره و یا دیگر منابع درآمدی
گردش مالی برای درآمد کشاورزی
گردش مالی برای ارث، وقف، نذر و حبس
تراکنش های مربوط به درآمد های معاف از مالیات

 

گردآورنده: فاطمه امینی

 

مارو در اینستاگرام نیز دنبال کنید

برگرفته از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره مالی از شرکت IGA

شرکت حسابداری IGA، دارای
1.خدمات پیاده سازی سیستم حسابداری
2. ارائه مشاوره مالیاتی

3.گزارش حسابرسی معتبر ممهور شده
4.ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری 
5.ارائه دهنده خدمات آموزش به پرسنل
6.خدمات تنظیم اظهارنامه و دفاتر قانونی است

لطفا برای مشاوره رایگان در این حوزه اطلاعات تماس خود را با ما به اشتراک گذارید.