صورت مغایرت بانکی چیست؟

فهرست

اختلافات موجود بین صورت حساب بانک و دفاتر موسسه را صورت مغایرت بانکی می‌گویند. واژه انگلیسی صورت مغایرت بانکی (Bank Reconciliation) می‌باشد.

چه دلایلی میتواند سبب مغایرت بانکی شود؟

۱- عدم وجود عملیات متناظر با اطلاعات موجود در صورتحساب بانک. مثلا سند مربوط به یک چک توسط کاربر در سیستم ثبت نشده باشد (این مورد ممکن است برعکس نیز باشد یعنی یک عملیات در صورتحساب بانک ثبت نشده باشد ولی در سیستم وجود داشته باشد).
۲- محدوده زمانی گزارش. گزارش صورت مغایرت بانکی با توجه به محدوده زمانی درج شده درفرم صورتحساب بانک ارائه می شود بنابراین با توجه به اینکه معمولا بین تاریخ عملیات بانکی درج شده در سندهای مالی موسسه و تاریخی که بانک برای همان عملیات در اسناد خود درج می کند اختلاف زمانی وجود دارد، امکان یافت نشدن عملیات معادل با اطلاعات صورتحساب بانک بوجود می آید.
۳- شماره سند. شماره سند ذکر شده در صورتحساب بانک، یکی از شماره های چک، حواله، فیش پرداخت یا واریز نقدی می باشد. این شماره باید با شماره عملیات متناظر آن در سیستم برابر باشد.
۴- مبلغ. اگرمبلغ عملیات مالی منعکس شده در صورتحساب بانک، معادلی در اسناد مالی موسسه نداشته باشد این مغایرت گزارش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره مالی از شرکت IGA

شرکت حسابداری IGA، دارای
1.خدمات پیاده سازی سیستم حسابداری
2. ارائه مشاوره مالیاتی

3.گزارش حسابرسی معتبر ممهور شده
4.ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری 
5.ارائه دهنده خدمات آموزش به پرسنل
6.خدمات تنظیم اظهارنامه و دفاتر قانونی است

لطفا برای مشاوره رایگان در این حوزه اطلاعات تماس خود را با ما به اشتراک گذارید.