تفاوت شرکت و موسسه

فهرست

هرشخص حقیقی و حقوقی برای کسب سود و منفعت می‌تواند توانایی‌های خود را که شامل دانش، تخصص، سرمایه و ارتباطات است، در کنار هم قرار دهد. قرار گیری این مجموعه از توانایی‌ها در کنار هم باید تحت چهارچوب خاص با عقد قراردادی بین این افراد صورت گیرد. شرکت‌ها را می‌توان نوع خاصی از این قراردادها دانست که هرکدام از انواع شرکت‌ها شامل (مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی) چهارچوب و تعریف خاصی از ارتباطات بین سهامداران، شرکاء و همچنین بین شرکا و اشخاص ثالث (خارج از شرکت) را بیان می‌کند و باید این را ذکر کرد که شرکت ها انواع مختلفی دارند که در دسته بندی های مختلف قرار میگیرند و هر شرکت وظیفه و کار مختص به خود را دارد.

اما  موسسه در واقع نام شرکت های غیر تجاری است که هیچ گونه سود تجاری ندارند و صرفا برای ارائه خدماتی تاسیس می شوند. موسسه ها به صورت عمده به دو صورت انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند. در موسسات انتفاعی اگر سودی عاید اعضا شود به راحتی قابل تقسیم است اما موسسه های غیر انتفاعی صرفا برای انجمن ها و احزاب و ان جی اُ ها صورت می پذیرد که جنبه خدماتی و خیریه و  دارند.

۱_تفاوت اولیه موسسه و شرکت تجاری این است که در شرکت تجاری بردن سود و منفعت هدف تشکیل آن است منتها در موسسات لزوماً بردن سود هدف نیست.

۲_تفاوت بعدی این است که در شرکت حداقل دو نفر باید برای تشکیل آن باشند ولی در موسسه حضور یک نفر نیز برای تشکیل آن کافی است. اصولاً ثبت موسسه آسانتر است و شما نیاز به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه نیز ندارید.

۳_موسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.

در ویدیوی زیر نیز شما میتوانید به تفاوت شرکت و موسسه پی ببرید و علاوه بر آن ما را در آپارات هم دنبال کنید.

گردآورنده:نهال بیات

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره مالی از شرکت IGA

شرکت حسابداری IGA، دارای
1.خدمات پیاده سازی سیستم حسابداری
2. ارائه مشاوره مالیاتی

3.گزارش حسابرسی معتبر ممهور شده
4.ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری 
5.ارائه دهنده خدمات آموزش به پرسنل
6.خدمات تنظیم اظهارنامه و دفاتر قانونی است

لطفا برای مشاوره رایگان در این حوزه اطلاعات تماس خود را با ما به اشتراک گذارید.